MENU

DI's DIGITALISERINGSINDSATS

GODE RÅD: Invester i iværksættervirksomheder – og kom i første række til nye produkter

INVESTER OG VIND
De fleste digitale iværksættere har behov for kapital til bl.a. at udvikle og markedsføre deres produkter. Som erfaren virksomhedsleder kan du stille ”kloge penge” til rådighed, og der behøver ikke altid være tale om flere millioner kroner. Hvis du kommer ind som tidlig investor, kan selv mindre beløb gøre en stor forskel. Invester eventuelt sammen med andre, så I er flere om at vurdere iværksætternes potentiale. Husk at få juraen på plads, så alle parter kender deres rettigheder og pligter.

SKAB FORBINDELSEN
Hvis du ikke lige kender nogen relevante iværksættervirksomheder, så tal med din bank eller lokale business angel-netværk – måske kender de til iværksættere, der søger funding. Universiteter, andre uddannelsesinstitutioner og netværk af iværksættere kan også være gode indgange til at finde iværksætterne.

KØB EN KONKURRENCEFORDEL
Iværksættervirksomheder kan have svært ved at finde deres første kunder. Du kan hjælpe iværksætterne godt på vej ved at være åben over for at købe deres produkter og services frem for altid at vælge de traditionelle leverandører. Det kan bringe din virksomhed på forkant.

”Nye kundepræferencer, købsmønstre, teknologier og forretningsmodeller kræver, at vi blotter os og tager risici.”

– Hugo Dorph
Chief Commercial Officer i Solar

SOLARS FORRETNINGSUDVIKLING SKER GENNEM INVESTERINGER OG NYE TYPER PARTNERSKABER

Solar A/S i Vejen er en af Europas førende sourcing- og servicevirksomheder med over 150.000 forskellige produkter og service-løsninger inden for el, varme, vvs, ventilation m.m., der indenfor byggerisektoren leveres via både håndværkere, entreprenører, bygherrer og andre kanaler.

Solar har indgået partnerskaber med og investeret i fire digitale iværksættervirksomheder:
- Viva Labs, som leverer en cloud-baseret smart home-løsning
- Minuba, som hjælper håndværkervirksomheder med ordre- og sagsstyring og forretningsoverblik
- GenieBelt, som skaber overblik over og koordinerer store og små byggeprojekter -
BIMobject, som er et onlinekatalog over digitale byggekomponenter

Samarbejderne er kommet i stand, efter Solar satte strategisk fokus på digitale aktiviteter, der kan forbedre kundeoplevelsen, gøre kundernes arbejdsgange simplere og reducere spild og ineffektivitet - både hos Solar selv og hos kunderne.

- Byggebranchen er klart underdigitaliseret, så vi ser et stort potentiale for at skabe ny vækst ved hjælp af software. Men det er ikke en type opgaver, vores egen it-afdeling er gearet til at løse, fortæller Hugo Dorph, Chief Commercial Officer i Solar.

Solar gik derfor i gang med at scanne markedet for de bedste og mest relevante softwareplatforme i Danmark, Norge, Sverige og Holland og fandt nogle gode teams med modne produkter, som derefter blev stillet til rådighed for Solars kunder.

Ifølge Hugo Dorph er resultatet en række synergier som udveksling af erfaring, viden, markedskendskab og kunder. Han peger også på, at iværksætterne får bedre mulighed for at realisere deres ambitiøse vækstplaner ved hjælp af Solars investeringer, adgangen til et etableret forretningsnetværk og branchedyb kompetence fra en moden virksomhed. De fire iværksættervirksomheder har også skabt kontakter indbyrdes og forretningsudvikler nu sammen.

sjølund

TEMAER OG CASES