MENU

DI's DIGITALISERINGSINDSATS

GODE RÅD: Bliv mentor og stil kontorpladser, produktionsfaciliteter og stabsfunktioner til rådighed for digitale iværksættere

BLIV MENTOR
Din erfaring og viden om virksomhedsdrift, leverandører, kunder og eksportmarkeder m.v. kan være guld værd for iværksættere. Som mentor for en iværksætter kan du hjælpe med både konkrete udfordringer og mere generelle problemstillinger om det at drive virksomhed. Mange mentorer oplever, at de også selv får ny inspiration og bliver udfordret, når de er mentorer.

PLADS TIL OVERS?
Har din virksomhed ledige kontorpladser eller produktionsfaciliteter, så overvej om ikke de kan stilles til rådighed for en eller flere iværksættere – eventuelt blot i en begrænset periode. Skal de eventuelt sidde sammen med dine medarbejdere, så de kan lære af hinanden? Har din virksomhed produktionsfaciliteter, der ikke udnyttes 100 procent? Så overvej at lade en iværksætter komme ind og bruge faciliteterne noget af tiden.

HJÆLP TIL DET ADMINISTRATIVE
Selv små iværksættervirksomheder skal dække mange forskelligartede stabsfunktioner, såsom HR, it og økonomi. Det er ofte for tidligt for dem at ansætte specialister inden for alle felter. Derfor kan det være en stor hjælp, hvis de kan sparre med nogle af dine erfarne folk inden for de enkelte discipliner.

"Jeg ser samarbejdet med iværksættere som hjælp til selvhjælp."

Henrik Stenmann
CEO, IIH Nordic

IIH NORDIC DELER BÅDE KONTOR, IDEER OG KUNDER MED IVÆRKSÆTTERE

Det digitale bureau IIH Nordic i København med 55 konsulenter leverer ydelser inden for digital strategi, online markedsføring, webanalyse m.v. For at få ny inspiration og samtidig hjælpe iværksættere frem i markedet har IIH Nordic inviteret de to iværksættervirksomheder Virsabi og Sentia indenfor.

Virsabi udvikler og rådgiver virksomheder om virtual, augmented og mixed reality-løsninger, mens Sentia arbejder med kunstig intelligens og analyseoptimering til bl.a. bilbranchen.

IIH Nordic er selv en forholdsvis ung virksomhed på blot 12 år. Alligevel mente man i virksomheden, at der var masser af erfaring, ideer og tanker, der ville kunne berige et par iværksætter-virksomheder. Men berigelsen går lige så meget den anden vej. Både i form af daglig sparring og uformel udveksling af ideer ved kaffemaskinen og i form af adskillige konkrete projekter, hvor der samarbejdes om at levere fælles løsninger til kunderne.

Eksempelvis har de tre virksomheder sammen leveret en løsning til et stort designbrand, der gerne vil have kunderne til at blive længere tid i butikkerne. Mens IIH Nordic står for den overordnede analytics-leverance, har Virsabi leveret en virtual reality-løsning, så man kan "prøve produkterne på", og samtidig måler Sentia på kundernes færden rundt i butikken.

Selvom der er stort overlap mellem de tre virksomheders målgrupper, er man ikke bange for konkurrence.

- Det ville kun berøre en minimal del af vores samlede aktiviteter. Det vejer langt tungere, at vi får adgang til mange flere kompetencer og viden om de nyeste teknologier, end vi selv har og dermed kan differentiere os fra vores reelle konkurrenter, siger IIH Nordics CEO, Henrik Stenmann.

Det er således vigtigt for IIH Nordic, at iværksættervirksomhederne arbejder med beslægtede forretningsområder. Endelig peger Henrik Stenmann på, at det er vigtigt at afstemme forventningerne, når man inviterer iværksættere indenfor; lige fra de strategiske overvejelser til praktiske ting som brug af mødelokaler, forbrug af kaffe og sodavand og en eventuel dress code på kontoret.

universal robots

TEMAER OG CASES